De Noordkaapfujin is stuk. Er moet een nieuwe fiets komen voor mijn volgende reizen. Ik heb ook nu een fiets nodig om naar mijn werk te rijden, en voor zaken als vriendenbezoek, trainen en touren. Onlangs ben ik bij Elan geweest om de mogelijkheden te bespreken.
Het goede nieuws is dat het frame van de Fujin niet geheel verloren is. Ik ben op tijd afgestapt, het kan nog gelast worden. Niet dat ik er dan weer mee op reis kan, maar woonwerk en een beetje touren op het vlakke moet lukken. Voorlopig ben ik dus gered.
Maar ik moet wel een nieuwe vakantiefiets gaan kiezen. Ik heb nog geen plannen voor volgend jaar, maar ik wil toch op z’n minst naar het Paastreffen kunnen. Een retourtje Rome zie ik ook nog wel gebeuren. De aanschaf moet ik dus een jaar naar voren halen. Op zich niet erg, want het scheelt me de kosten van een nieuw frame voor de Fujin.
Maar het uitzoeken van een nieuwe fiets is natuurlijk niet gemakkelijk. Zoals ik elders schrijf, moet ik nu eerst gaan bedenken wat ik met mijn fiets ga doen. De afgelopen jaren heb ik vaker op slechte wegen en fietspaden gereden. Een midracer met groot voorwiel kan dus zinvol zijn. De Challenge Chamsin is een prachtige fiets, die onlangs een kleine aanpassing in de geometrie heeft gekregen om hem geschikter te maken voor klimmen en afdalen. Het is alleen wel een geveerde fiets, en daar hou ik niet van. Zwaar en het kan kapot.
Het goede nieuws is dat Elan een ongeveerde variant wil ontwikkelen, in koolstof. Maar dat duurt natuurlijk nog wel even. Wellicht zou ik na verloop van tijd van frame kunnen ruilen. Een frame is ook maar een onderdeel tenslotte.
Probleem is dan wel dat de Chamsin nogal rechtop zit. Minimum is 26 graden, en dat is veel te veel voor wat ik met die fiets wil. Met zo’n zithoek kan ik niet eens mijn armen fatsoenlijk kwijt. De stoel zou dan met een blokje onder de kont gemonteerd moeten worden, of met een andere aanpassing.
Ik heb een kort ritje gemaakt op tweedegeneratie-Chamsin en het stuurkarakter is subliem. Alleen die zithoek, daar snap ik echt helemaal niks van. 20 tot 23 graden, dat zijn de hoeken waarbij er echt snelheid in een fiets komt, zeker in de bergen.
Een nieuwe FujinSL blijft natuurlijk verleidelijk. Puntje is wel dat de SL 1, met aluminium stoel dus, uit productie is. Er was geen vraag meer naar. Ik huil. Er is nog wel een testfiets beschikbaar die zou kunnen worden omgebouwd naar mijn specificaties, dus dat is een goede mogelijkheid. Maar op een SL 2 is ook wel een bagagedrager te monteren, al staat hij dan op de patten. Een schijfremvoorvork er in en je bent er.
Keuze genoeg dus, maar alle opties vragen om flinke aanpassingen ten opzichte van de standaardfiets. Maargoed, dat was bij de Noordkaapfujin niet veel anders, en ik heb nu veel meer zicht op welke onderdelen ik nodig heb.
Ergens de komende weken wil ik de knoop doorhakken. Waarschijnlijk betekent dat nog een keer proefrijden met de Chamsin, maar dan een langere rit, met stoel en stuur beter op mijn lichaam afgesteld. Ik ben benieuwd.
Daarna komt het kiezen van de componenten. Eén van de vragen is dan welke remmen ik wil. De keuze was altijd makkelijk: Mechanische schijfremmen en daarvan was eigenlijk maar één goed werkend type op de markt, de Avid BB7. Maar sinds de UCI in een vlaag van gezond verstand schijfremmen heeft toegestaan op veldritfietsen, gaat de innovatie als een speer. Heel interessant is de dubbelwerkende mechanische rem van TRP, de Spyre. Ik heb er een besteld, die ik op mijn Jester ga uittesten. Een echte duurtest kan dat natuurlijk niet worden, maar het zal zeker een indruk geven.
Daarnaast is er een nieuw type hydraulische rem op de markt waar ik zowaar enig vertrouwen in heb: de Brakeforce One. Het voornaamste verschil met de normale hydraulische remmen is dat de plunjers bij loslaten helemaal terug de cilinder in gaan. Er is dus geen automatische compensatie voor de slijtage; het is een gesloten systeem. Dat zou kunnen betekenen dat we hier te maken hebben met een hydraulische rem die niet alleen geschikt is voor zondagsfietsers. Een klant van Elan gaat er deze winter mee rijden, ik ben heel benieuwd.
Waarschijnlijk kies ik voor een Rotor crankstel. Voor zover ik weet is dat nu de lichtste én smalste tripel op de markt. Zoals ik elders schrijf, de tripel is voor een vakantiefiets de beste keuze, en ik denk niet dat dit ooit anders zal worden. Ook al vinden de meeste onderdelenfabrikanten het maar niks.
Verder zullen er niet veel spannende keuzes in mijn fiets zitten. Gewoon een X.0 achterderailleur, naven van DT Swiss of Chris King, Jagwire kabels en DoubleTap duimshifters. Pedalen weet ik nog niet zeker, ik ben om praktische redenen overgestapt op Time ATAC XC, maar Bebop rijdt nog altijd ietsjes fijner.
Dan zou ik wel een vrij decadente vloot hebben. Een FujinSL voor het dagelijks leven, een nagelnieuwe, uiterst luxe fiets voor reizen, een Jester voor de lol en een WAW voor de boodschappen. Het gaat nog niet meevallen om dat allemaal te onderhouden. Ooit moet ik afscheid gaan nemen.
Wat dat onderhoud betreft: als je het rijden over de fietsen verdeelt, geldt dan niet voor het onderhoud hetzelfde?
Walter,
Ondertussen ben ik een regelmatige bezoeker van je site omdat ik je reisverhalen leuk vind om te volgen en je overwegingen mbt het materiaal interesant vind.
Zelf rij ik op een oude 2e handse Sparta Icarus en geniet sinds 2 jaar volop van het ligfietsen.
Op zoek naar een vervanger van de Sparta waarvan ik het nadeel het 20 ” voorwiel vindt omdat ik hier in de grensstreek met Belgie toch regelmatig nog onverharde stukjes, kasseien stroken en slecht wegdek tegenkom had ik eigenlijk de Challenge Furai op het oog. En dan met de 24″ wielen. Die heeft volgens mij de laagste zithoogte en toch een 24″ voorwiel.
Kun je aangeven waarom dit model voor jou afval en je overweegt om de Chamsin aan te schaffen?
Hoi Peter,
de Chamsin is sneller, lichter. De stoel is waarschijnlijk gemakkelijker vlakker te zetten dan 26 graden. Bovendien is er meer standaardmateriaal beschikbaar als je met ETRTO 559 of 622 rijdt.
En hij is mooier.
Groetjes,
Walter
Bedankt voor je reactie.
Het komt er dus op neer dat je meer belang hecht aan gewicht en een zo vlak mogelijke lichaamshouding ?
De zithoogte bij Furai is n.m.l. wel bijna 10 cm. lager.
De Chamsin is inderdaad wel mooier.
Omdat ik tot nu toe alleen dagtochten rij heb ik eigenlijk nog niet zo nagedacht over het gewicht.
Maar wat voor jou vakantietochten geldt, is natuurlijk ook voor dagtochten van toepassing. Hoe lichter je bent hoe verder je kunt komen op een dag.
Wat de wielmaat betreft is de Furai ook in 2×26″ te krijgen dat is wereldwijd de meest gangbare wielmaat en ben je als wereldfietser dus eigenlijk het beste mee uit. Wat ik niet snap van de Chamsin is dat die nergens door challenge wordt genoemd als productie fiets en dat er dus ook geen prijs opgave te vinden is. Dit blijf ik vreemd vinden.
Hallo Waleter,
Jij zal er ongetwijfeld vast al meer van weten maar het ongeveerde koolstof frame wat je hier beschrijft wordt gepresenteerd op de fiets en wandelbeurs. Eens kijken of het morgen lukt om het te bezichtigen. Ik ben benieuwd of je het onderdeel “frame” gaat uitwisselen.