Op de Fiets- en Wandelbeurs was hij al te zien. Nog niet helemaal klaar toen, maar goed genoeg om flink aandacht te trekken van de bezoekers. Mijn nieuwe vakantiefiets. Een Challenge Chamsin, één van de mooiste die er rondrijdt.

Zowel in het uiterlijk als in de techniek ben ik verder gegaan dan bij de Noordkaapfujin. Voor elk detail heb ik het halve internet afgestruind om het beste en mooiste spul te vinden, en vervolgens heb ik dat uitgebreid met Hans van Vught doorgesproken. Daarna is hij begonnen met het verzamelen van de onderdelen, wat nog niet meeviel. De spacers van de cassette kwamen pas binnen op de dag dat ik de fiets ophaalde in Nijmegen.

Er zitten nadelen aan kieskeurigheid.

De fiets ziet er nogal anders uit dan de Noordkaapfujin. Dat is logisch, aangezien mijn reizen aan het veranderen zijn. De eerste grote reizen gingen bijna alleen over asfalt, door gebieden met veel harde wind. De laatste jaren zit ik vaker en vaker op slechte wegen, zoals in Tsjechië en de voormalige DDR. Harde wind kom ik nog steeds tegen, maar toch minder dan toen ik vrijwel alleen maar langs kusten fietste. Het is dus niet meer dan logisch dat ik voor een fiets met groot voorwiel ben gegaan.

De Chamsin is dan een logische keuze. Eén van de snelste 2×26″-fietsen, en zeer geschikt voor fietsvakanties. Deze fiets kan zelfs geheel zonder bagagedrager; alle tassen hangen aan het zitje. En Hans van Vught gaat ver in het tegemoet komen aan de wensen van de klant. Heel ver.

Ik zal binnenkort een update maken van mijn pagina’s over reizen op de fiets. Dan zal ik uitleggen waarom ik ditmaal tot andere keuzes ben gekomen dan bij de vorige fiets. Een belangrijk deel daarvan kan eenvoudig verklaard worden door het voortschrijden van de techniek, dat kan ik alvast verklappen. In elk geval is de fiets als volgt afgemonteerd:

  • Wielen:
    • DT Swiss 240S naven;
    • DT Swiss Aerolite spaken, 32 stuks;
    • Ryde Trace XC 21 velgen;
    • Schwalbe Durano 35-559 banden.
  • Aandrijving:
    • Rotor 3D+ tripel crankstel;
    • 55 tands/39 tands ovaal/30 tands;
    • Time ATAC XC12 pedalen;
    • Microshift voorderailleur;
    • SRAM X.0 type 2 Long Cage achterderailleur;
    • SRAM DoubleTap shifters;
    • Marchisio 11-12-13-15-18-21-24-26-28-30 cassette;
    • KMC X10SL-gold ketting;
    • Challenge SL kettingrollen;
    • Turbo-Plus aluminium buitenkabels, RVS binnenkabels.
  • Remmen: BrakeForce One.
  • Vering: Alleen achterwiel, Suntour luchtveer met instelbare demping.
  • Stuur: smal, vast SL-stuur.
  • Carbon neuspijp, stoel en spatborden.

En zo ziet hij er uit:

DSC00464_v3Zoals altijd met een nieuwe fiets, ben ik nog aan het inrijden en fijnafstellen. Ook moet ik nog wat kleine aanpassingen doen om de bagage echt goed kwijt te kunnen. Ik hou u op de hoogte.