
Een vraag waar ik uiteraard niet onderuit kom, is: Waarom kies ik voor een ligfiets voor mijn reizen? Zoals uit de komende hoofdstukken en vooral ook uit mijn reisverhalen zal blijken, is dit de verkeerde vraag. De juiste vraag is: Waarom zou je géén ligfiets nemen?
Maar ik weet ook wel dat de wereld zo niet werkt, dus vandaar dat ik er toch even een stukje aan wijd. De grootste voordelen zitten in het uitzicht, comfort, efficiëntie en de veiligheid.
Uitzicht
De belangrijkste uit het rijtje vind ik zelf het uitzicht. Je gaat tenslotte op fietsvakantie om mooie dingen te zien, om te genieten van de landschappen waarin je rijdt.
Op een ligfiets heb je ongeveer de houding als wanneer je thuis op de bank, met je voeten op tafel een film zit te kijken. Je hebt daardoor een prachtige panoramische blik op de omgeving. Omhoog kijken is makkelijker, naar bijvoorbeeld boomtoppen, vogels of bergen. En niet onbelangrijk, dit uitzicht blijft wanneer de omstandigheden minder gemakkelijk zijn. Je hoofd blijft vanzelf rechtop, daar hoef je geen moeite voor te doen. Dus ook met harde tegenwind laat je je hoofd niet hangen, je blijft gewoon rechtuit kijken.
Veel van de foto’s uit mijn reisverhalen heb ik gemaakt tijdens het fietsen. Dat gaat heel gemakkelijk; op een ligfiets heb je meestal maar één hand aan het stuur nodig. Mijn camera hangt aan de riem om mijn nek, klaar voor gebruik. Deze foto’s geven in een indruk van het geweldige uitzicht dat een ligfiets biedt.
Comfort
De ontspannen houding zorgt ook voor een groter comfort. Je nek, rug, polsen, schouders en zitvlak worden niet of nauwelijks belast. Op het dagelijkse woonwerkritje is dat misschien niet heel belangrijk, maar als je een maand op je fiets woont, wordt dat heel anders. Het comfort is niet alleen aangenamer voor je lijf, je hebt ook meer aandacht voor de omgeving en je kunt langer doorfietsen.
Het comfort van de ligfiets telt extra zwaar voor mensen met grote borsten of die menstrueren. Ook veel mensen met rug- en nekklachten of pijnlijke polsen hebben baat bij een ligfiets. Menigeen kan daardoor weer fietsen.
Efficiëntie
De hogere efficiëntie van de ligfiets zit hoofdzakelijk in de luchtweerstand. Dit is belangrijker dan je zou denken voor een fiets die bij relatief lage snelheden gebruikt wordt. Een vakantiefiets heeft door de bagage namelijk een groot frontaal oppervlak. Bovendien gaat het niet alleen om de snelheid van de fietser, maar ook om de snelheid van de lucht. Met tegenwind wordt ook voor de langzaamste fietser de luchtweerstand allesbepalend.
Ik heb een sterk vermoeden dat er ook nog een fysiologisch effect is dat de ligfiets sneller maakt, maar de harde gegevens daarover zijn beperkt. In het artikel over klimmen ga ik daar verder op in.
Het betere comfort en de hogere efficiëntie zorgen er samen voor dat je actieradius beter wordt. Je kan gewoon fors meer kilometers op een dag maken en dat het dan ook nog leuk blijft.
Veiligheid
Ligfietsen zijn opmerkelijk veilig. Je kunt er praktisch niet mee over de kop vliegen, omdat het zwaartepunt op een gunstiger plek zit. Dat betekent ook dat je bij een noodstop keihard kan remmen. Daarbij fiets je met je voeten naar voren in plaats met van je hoofd.
Het resultaat hiervan is dat bij een valpartij de kans heel klein is dat je hoofd of schouder de grond raakt. Je valt vrijwel altijd op je heup of je kont, en die kunnen daar een stuk beter tegen. Nee, die schaafwonden zijn niet prettig. Maar ze zijn beter dan een hersenschudding, een gebroken sleutelbeen of erger.
En zeker bij botsingen met andere voertuigen of de vaste wereld is het beter om de klap met je voeten op te vangen. Vooral bij afdalingen in de bergen is dat voor mij heel belangrijk. Ik moet er niet aan denken om 70 km/h te gaan met mijn hoofd naar voren in plaats van mijn voeten.
Een aanrijding door een automobilist gaat echter met zoveel geweld gepaard, dat je sowieso weinig kans maakt als je niet zelf ook in een auto zit. Hiervoor is helaas geen andere remedie dan zelf goed opletten, defensief fietsen, een spiegel monteren en rustige wegen kiezen.
Dat je op een ligfiets niet gezien zou worden door automobilisten is overigens onzin. Het probleem is eerder dat ze alleen nog maar naar de ligfietser kijken en daardoor de rest over het hoofd zien. Vertrouw er sowieso nooit op dat je gezien wordt. De kans dat een automobilist met z’n telefoon zit te spelen is daarvoor veel te groot. Kijk zelf.
Kleine voordeeltjes
Daarnaast zijn er nog wat kleinere voordelen.
- Drogere en schonere voeten: Je voeten zitten niet direct achter je voorwiel vuil en water te happen dat door je voorwiel wordt opgespat.
- Bij de meeste ligfietsen heb je een lange ketting, waardoor scheefstand bij het schakelen totaal geen issue is. Met mijn grote kettingblad schakel ik alle kransjes van de cassette.
- Door zowel de betere kettinglijn, als doordat je kettingwiel niet direct achter het voorwiel zit, is de slijtage van je ketting veel minder.
- Het snot zakt niet in je neus zoals bij wielrenners, omdat je hoofd rechtop of ietsjes achterover gekanteld is.
- Je hebt over het algemeen geen wielrenhandschoenen nodig, omdat je niet op je stuur leunt. Alleen bij zwaar lopende gripshifts is het handig.
- Een broek met zeem in het kruis is ook niet nodig.
- Kies je voor een hoge tweewieler en ligfietstassen, dan heb je een grote bodemvrijheid omdat zowel je voeten als je tassen ver boven de grond zitten. Dat is heel fijn op geitenpaadjes tussen struiken of een diep trekkerspoor. Scheelt wellicht ook een tekenbeet.
- Die tassen zijn sowieso heel handig, zie deze pagina.
- Je hebt over het algemeen maar één hand aan het stuur nodig, ook op slechte wegen en ook wanneer je diep gaat.
- Ouders die naast hun kind willen fietsen, rijden meer op gelijke hoogte, kunnen daardoor gemakkelijker praten, duwen en het kind beter leren fietsen.
- Je GPS zit lekker dicht voor je neus, uitgaande van een bovenstuur.
Grotere mogelijkheden
Een ligfiets vergroot dus je mogelijkheden als vakantiefietser. En niet zo’n beetje ook. De actieradius neemt toe, en door het grotere comfort en betere uitzicht kun je ook meer genieten van die langere reis. En je kunt die lange snelle afdaling maken zonder doodsangsten uit te staan.

Helemaal mee eens! Vanuit je luie stoel genieten van al het moois om je heen en met minimale inspanning ook nog van A naar B gaan.
Kijk Walter, daar heb ik na een aantal fietsvakanties op, zowel recht op als ligfiets, niets aan toe te voegen: mij eigen ervaringen en ideeën heb je verwoord.
O.k, maar op een ligfiets zie nu eenmaal minder als op een hogere fiets
In theorie klopt dat misschien voor lage ligfietsen, maar in de praktijk niet. Is mijn ervaring na 10 jaar op lage en zeer lage ligfietsen rijden. Niet alleen is het moeilijker om je hoofd rechtop te houden op een traditionele fiets, het is ook veel moeilijker om je hoofd opzij te draaien. Bovendien klopt je beeld niet; de horizon zit niet op 1/3 van je beeld, maar op 2/3 of nog hoger.
De situaties waarbij je tegen de vangrail aankijkt zijn zeldzamer dan je zou verwachten. En dichter bij de grond zie je weer anderen dingen. Die eekhoorn in de berm had ik wel gezien, maar mijn vriendin op haar Koga niet 🙂
Walter, je zegt precies waarom ik zo graag op mijn ligfiets op pad ga! Het landschap trekt voorbij aan mijn fauteuil. Ik heb een Nazca Gaucho, een hoge ligger dus. Beetje zwaar, maar erg comfortabel. Hoewel ik meestal ruimte genoeg heb in mijn banaantassen bind ik mijn slaapmatje en tent daar bovenop. Daar kan ik mijn ellebogen op kwijt en zo heb ik helemaal dat ‘fauteuil-gevoel’. Klimmen gaat goed, lekker ontspannen achterover liggen en soepel blijven trappen. Uiteindelijk kom ik boven, en vaak haal ik anderen onderweg in. En wie ik niet klimmend inhaal, krijg in de afdaling meestal nog wel te pakken…!
Verder ben ik het helemaal met je eens als je stelt dat de keuze van een ligfiets heel persoonlijk is. Iedere fiets zal altijd een compromis zijn, en het is heel persoonlijk welke zaken iemand dan zwaarder laat wegen. Ik kan heel goed begrijpen waarom jij voor een Fujin bent gegaan, tegelijk ben ik erg blij met mijn Gaucho. Afgelopen weekend stond ik op de Fiets- en Wandelbeurs met mijn ligfiets en op 24 maart sta ik in Bussum. Wie eens wil ervaren hoe het uitzicht is vanaf een ligfiets, mag even proef komen zitten.
Hoi Walter,
Helemaal mee eens. Leuke site heb je, dat doet mijn ligfietshart weer sneller kloppen en ik krijg weer meer zin in het volgende fietsavontuur.
Ik ben ooit op een racefiets op vakantie gegaan. Vanwege een aantal nadelen die ik toen ondervond, oa ; fiets mider stabiel met bagage, beperkte hoeveelheid bagage, afgeknelde zenuwen en andere ongemakken, heel vaak naar het asfalt kijken, zeker op de zware stukken, ben ik daarna gaan nadenken wat een betere vakantie fiets zou zijn. Mijn voornaamste wensen waren, comfortabel, snel, goed uitzicht en stabiel met ( veel ) bagage. Toen ben ik op een ligfiets uitgekomen. Aanvankelijk heb ik een 2e hands blueglide speedliner gekocht. Dit bleek een goede vakantie en tourfiets te zijn, hier heb ik mee door Engeland en Nieuw Zeeland en Italie gefietst. Recentelijk heb ik een M5 CHR aangeschaft. Een heel snelle racer en tegelijk ook een heel goede vakantiefiets. Hier ben ik van de zomer mee naar Rome gefietst. Volgend jaar wil ik naar de Noordkaap.
Ik blijf het raar vinden dat de ligfiets zo zeldzaam is terwijl het volgens mij de lange afstandfiets en vakantiefiets bij uitstek is.
hallo mijn naam is herman, ik heb jaren op een normale racefiets gereden maar vanwege rugkachten ben ik daar mee gestopt, het lijkt mij dat een ligfiets veel beter voor de rug is ik ben 64 jaar en vraag mij af of een ligfiets een oplossing is voor mij.
Hallo Herman,
Je zou bepaald niet de eerste fietser met rugklachten zijn, die enorm geholpen werd door de overstap op een ligfiets. Wellicht is het een idee om komend weekend de Fiets- en Wandelbeurs te bezoeken, en daar op het ligfietsplein je licht op te steken. Er zijn daar enkele dealers en de Ligfietsvereniging aanwezig. Zij kunnen je vragen beantwoorden, en je kunt proefrijden/liggen.
Succes en fietsze,
Walter
Hallo Walter
Ik woon zelf al 45 jaar in Noorwegen in Oppland fylke in Hov. Bedankt voor het prachtige verhaal en de reis tips en de foto`s . Heb je de tent in Nederland/Belgie gekocht en wat kocht deze Terra Nova Laser Competition ? Ik heb het plan om van Noorwegen naar Nederland te fietsen via de EuroCycle route 12 , ongeveer 1700 km.
Groeten van Martinius Berg.
Heehoi,
De tent heb ik gekocht bij de Bever, voor iets van 400 euro geloof ik. Hij zal online ook wel te krijgen zijn.
Zelf ben ik een functionele fietser. Toch eens een bescheiden fietstrip gemaakt van 1 weekje. Bijzonder blij dat ik dat op mijn ligfiets deed.
1 stukje ben ik te voet omhoog gegaan; een steil klimmetje op een bospad (dan weet je ook weer waarom een mtb fiets bestaat)
Filmpje kan je hier bekijken
https://youtu.be/EB7kTIH-4Aw
Beste Walter,
De Wereldfietser organiseert op 13 en 14 april 2024 in Ede de Wereldfietserdagen, met elke dag 30 presentaties over fietsreizen. We hebben niet alleen de ervaren traditionele wereldfietser op het oog, met zware bagage op een tractor fiets, maar ook absolute beginners, of bijvoorbeeld ligfietsers. Zou jij iets kunnen en willen doen over ligfietsen, en wat je ermee gedaan hebt, zoals je tocht naar de Noordkaap?