In de zomer van 2019 wilde ik een ronde in zuidelijke richting fietsen, maar opnieuw gooide een hittegolf roet in het eten. Ik gooide mijn plannen om, fietste naar Scandinavië om koelte te vinden. Die vond ik, en hoe.
Tijdens deze reis fietste ik 7217 kilometer, waarmee ik mijn P.R. van vorige zomer na minder dan een jaar alweer verbeterde. Ik vertrok op 11 juli om vijf over zeven ’s ochtends, en finishte op 31 augustus om vier uur ’s middags.
Over deze reis schreef ik 14 verhalen en een introductie. Daarnaast heb ik veel getwitterd, onder de hashtag #KustAlpKust. Hier vind je meer foto’s, observaties en verhalen die lang niet allemaal een plek hebben gevonden in een reisverhaal.
- Introductie: Losse eindjes
- De chaos en de zee
- Krijtrotsen
- Orléans
- Een gewone sterveling
- Een doel
- Waterscheidingen
- Om naar het Noorden te fietsen
- A spectacular road
- Mensen
- Het verlaten van Noorwegen
- De stilte van Zweden
- Bornholm
- Het strijklicht over de bodden
- De grens
Hallo Walter
Dit jaar naar Bergen in Noorwegen. Bedankt voor de beschrijving van de tocht en de prachtige fotoos.
Ik heb een vraag . Ik zie dat je de tassen op de fiets heb gedaan maar word dat niet zwaar met de challenge?
Martinius Berg/ Hov in Noorwegen
Hoi Martinius, wat bedoel je met ‘zwaar voor de Challenge’?
Walter ik bedoel of de banaantassen wat zwaarder te worden samen met jou lichaams-gewicht inplaats een trekkar te gebruiken ? Ik heb zelf ook banaantassen gebruikt maar het gewicht van deze tassen geeft een meergewicht op het frame met het fietsen. Het ligfietsen is meer makkelijk met de Topeak trekkar die een grote 60 l. waterdichte tas heeft, ook makkelijk er afnemen is het ook :-). De schlumph met combinatie met de Rohloff maakt het ligfietsen lichter Speed drive 1: 1.65 ratio x 14 versnellingen. Het enige was het ruisen van de versnellingen. Rohloff aanbeveeld om de hub elke 5000 km met olie te verversen, 25mm schoonmaak olie en dan er 25 mm olje er in te doen! Maar dat ruizen bleeft er daar , daarom vul ik 40 mm olie en het ruizen van de tandwielen is nu wel helemaal weg.
Prettig weekend Martinius.
Een kar weegt 6 kg, mijn tassenset minder dan 2kg, dus die keuze is snel gemaakt.
Voor de versnellingen koos ik een derailleursysteem op basis van een SRAM-derailleur voor endurance moutainbiking. Dat is het lichtste in massa, geeft de minste wrijvingsverliezen en vraagt het minste onderhoud. En je kunt het onderweg repareren, dat is voor mijn reizen heel belangrijk.
Overigens is het middelste kettingblad ovaal. Dat is het blad waar ik bijna alles mee klim. Het ovale vlakt de dode punten af, en dat maakt het klimmen zoveel makkelijker.
Klimmen met de ligfiets in Noorwegen 🙂
Walter ik heb dit stuk gelezen en ook voor mij de nieuwe technieken geleerd over het klimmen en het gebruiken van het lichaam en ademhaling. ligfietsen heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen. Ik zie dat jij geen hoofdsteun gebruikt waarom ?
Ik heb zelf wat technische details veranderd op de Chamsin omdat ik dat nodig vond:
De wielen veranderd naar een 28″ wielen 25cm.
De trappers voorzien met magneet pedalen.
Achter een Rohloff 14 versnellingen
Voor Schlumpf Speed drive
De ketting richting wat veranderd met een kapje bescherming boven de fork.
De ketting rollen veranderd met goede lagers fra Terracycle rollen.
De Rohloff en Schlumpf is absoluut het beste van deze verandring om dat je een rechte ketting lijn krijgt met deze aanpassing.
Als je wil kan ik wat fotoos opsturen !
Martinius.
Walter
Een goed oplossing met de tassen 2 kg maar de inhoud weegt ook een deel. De kar gaat op een wiel en weegt wat je zegt is ca. 6 kg met de spullen weegt het wel meer. De ovale bladen is een uitkomst , een goede uitvinding. Ik heb ze op een M5 carbon lowracer gezet, en wat een verschil met trappen met ronde bladen en de spieren worden daarvoor ook niet gemakkelijk zo zuur. Beter of de volgende dag weer door te gaan met fietsen. Je hebt goede oplossingen op jouw fiets.
Vi prates og ha det godt Martinius
Wederom mooi verhaal, merci Ward
Leuk om te horen, dank je!