Dit is mijn Chamsin. Geheel custom afgemonteerd, meer nog dan de FujinSL. Hij ziet er wat gelikter uit door de witte wielen in het zwarte frame. Vraagt wel iets meer schoonmaken en wellicht wat meer voorzichtigheid, het is wel overduidelijk dat dit een heel prijzige fiets is.
Wat opvalt is dat de fiets bagagedragerloos is. De toptas is een Solo Aero van Radical Design, die geen bagagedrager nodig heeft. De banaantassen hangen geheel aan het zitje. In de top van het zitje zitten twee gaten, verstevigd met een aluminium stripje van 2 bij 5 centimeter. Hieraan zitten twee koordjes waarmee de tassen omhoog gehouden worden, net als bij de Noordkaapfujin.
De Chamsin zit van nature wat rechterop dan de FujinSL, en dat is iets waar ik geen voorstander van ben. Ik heb daarom de stoel bij het onderste bevestigingspunt wat hoger gezet met behulp van een vulstukje. Verder heb ik met stukjes van een oude Ventisit het matje aangepast waardoor ik nog iets verder achterover zit. Mijn voeten dreigden hierdoor wat laag te komen ten opzicht van mijn bovenlijf, dit heb ik gecompenseerd door de schoenplaatjes wat meer naar het midden van de zool te schuiven. Alles bij elkaar maakt dit de fiets comfortabeler en sneller.
De specificaties van deze fiets:
- Wielen:
- DT Swiss 240S naven;
- DT Swiss Aerolite spaken, 32 stuks;
- Ryde Trace XC 21 velgen;
- Schwalbe Durano 35-559 banden.
- Aandrijving:
- Rotor 3D+ tripel crankstel;
- 55 tands/39 tands ovaal/30 tands;
- Time ATAC XC12 pedalen;
- Microshift voorderailleur;
- SRAM X.0 type 2 Long Cage achterderailleur;
- SRAM DoubleTap shifters;
- Marchisio 11-12-13-15-18-21-24-26-28-30 cassette;
- KMC X10SL-gold ketting;
- Challenge SL kettingrollen;
- Jagwire Mountain Elite schakelkabels.
- Remmen: Avid BB7 met kabels van Jagwire en superlichte remgrepen van KCNC.
- Vering: Alleen achterwiel, Suntour luchtveer met instelbare demping.
- Stuur: smal, vast SL-stuur.
- Carbon neuspijp, stoel en spatborden.
De meeste zaken heb ik besproken in de voorgaande paragrafen. Alleen bij de carbon spatborden wil ik nog een opmerking toevoegen. Hier heb ik niet voor carbon gekozen vanwege het gewicht, het zou me zelfs niet verbazen als ze iets zwaarder zijn dan de gewone kunststof exemplaren van SKS. Waar het mij om gaat, is dat ze sterker zijn. Heel veel sterker. Van de SKS valt nog wel eens spontaan een stuk af. Op een carbon spatbord van M5 ben ik wel eens in volle vaart geland, toen het voorwiel van de Fujin er uit schoot door een falende snelspanner. Ik hoefde alleen maar het ophangbeugeltje terug te lijmen, verder was het ding onbeschadigd.
Dag Walter,
hoeveel weegt je nieuwe fiets?
Hoi,
Hij weegt 12,8 kg vakantieklaar.
Groet,
Walter
Hallo Walter, hoe bevalt de fiets? Mis je de fujin?
Hoi Monique,
Ik vind het een erg fijne fiets. Vooral als ik er met bagage op rijd, merk ik wat voor een kilometervreter het is.
Grtjs, Walter
Het zal niet zo zijn. Kom ik toch weer een keer bij Walter uit.
Na 25K brak de staart van mijn SKS-spatbord af. En lelijke witte vlekken in het kunststof bij alle bevestigingspunten. Het lijkt nu wel een hot rod fiets ~grmbl…
Dus zoeken naar wat beters. Carbon van M5, zou dat sterker zijn?
Ja dus.
Bedankt Walter!
Groet Peter Glas
Hee Peter! Hoe is het met jou?
Die M5’s zijn onverwoestbaar, maar prijzig. Je moet wel een kilometervreter zijn om het er uit te halen. Aan de andere kant, ze zijn wel mooi 😉
Helaas, zijn de spatborden ook niet onverwoestbaar als je er in volle vaart overheen rijdt. In tegenstelling tot die van andere leveranciers zijn ze wel weer te repareren, en houden ze het nu al langer vol dan alle andere samen. Dus duur is in deze ook duurzaam. (en uiteindelijk goedkoper)
Haha, tja. Alles kan stuk. Bij nucleaire explosies vervalt de garantie ook. Maar fijn dat ze weer te fiksen zijn en dat je er nu lang plezier van hebt!
Walter
Ik heb zelf ook een gebruikte Chamsin waar ik heb de fork hebt veranderd met 700 cc wielen/banden 25 x700 cc. Rohloff achter , Schlumpf voor 1: 165 , tandwiel met 46 T , Flær smering systeem gemaakt in Dublin. Pilot stuur, carbon zitting uit Polen, Licht voor/achter, In de bergen is hij ook makkelijk te fietsen zo :-).
Rijdt heerlijk deze fiets.
Hallo Walter,
Je rijd tegenwoordig met navigatie. Waar heb je deze gemonteerd. Ik zelf heb hem nu midden op mijn bovenstuur stuur zitten. Voor mijn nieuwe fiets ben ik me af aan het vragen of ik een smaller stuur wil. Maar natuurlijk hoe smaller je gaat dus te minder plek voor bijvoorbeeld de navigatie. Gezien de breedte van jouw stuur vraag ik me dus af hoe jij dit opgelost hebt.
Met vriendelijke groet,
Thijs van de Mortel
Hoi Thijs, ik heb de steun precies in het midden vastgezet, tegen het punt waar de drie buizen aan elkaar gelast zijn. Met een extra tie-wrap bovenlangs om te voorkomen dat hij voorover kantelt.
Hoi Walter,
Ik heb een bedenking, waarom zoveel geld uitgeven aan spatborden als je ze gewoon weg kan laten dan kunnen ze ook geen wind vangen. Ik vind dit nogal tegenstrijdig dunne banden omdat die airodinamischer en lichter zijn maar wel parachuten van spatborden achtergangen. Ikzelf ree vroeger zonder spatborden en toen ik er wel geplaatst had omdat het soms toch een vieze bende was heb ik ze er onlangs terug afgehaald omdat het naar mijn gevoel echt wel verschil uitmaakt. Ik plaats dan liever bredere banden die geven meer comfort.
En het vliegwiel effect heeft op lange stukken ook zo zen voordeel (als je niet veel moet stoppen en aanzetten)
Heb je daar zelf ook ooit bij stilgestaan?
Ik vermoed van wel aangezien je een grammenjager bent, waarom plaats je ze ondanks toch?
Ik moet wel zeggen dat ik voor men werk door de polder moet en elke dag stevige tegenwind heb en me daardoor dus echt profijt doe, weet niet in hoeverre dit op gemengd parkour uitmaakt.
Groet Lorenzo
Heb tijdens de 3-4 weken durende stormen en laat zeggen heel stevige windstoten men bananetassen thuis gelaten omdat het zelfs met een ligfiets pompen of verzuipen was. Men 2x26inch wielen maken ook dat ik niet erg laag bij de grond zit en dus daarom ook meer last heb van tegenwind dan met een lowracer. maar dat neem ik voor lief .
PS ik volg je al jaren en vind je site echt super. elk jaar kijk ik er naar uit om over je reizen te kunnen lezen.
Hoi Lorenzo, ik fiets gewoon te veel door regen en over gravel en modder om zonder spatborden te gaan. Als alles veel natter en viezer wordt, raak je op reis uiteindelijk meer tijd kwijt dan door die paar ons extra.
Overigens blijkt uit recente metingen in een windtunnel dat de aerodynamische verliezen meevallen en zelfs negatief kunnen zijn: ze kunnen ook als een stroomlijning werken!