Bij een vakantiefiets komt het in feite veel minder nauw met de verlichting dan bij een woonwerkfiets. Hoeveel rij je nou helemaal in het donker? Je gaat misschien een keer uit eten of naar de kroeg, en je moet af en toe een tunnel door. Maar verder rij je toch vooral in het licht.
Je hebt natuurlijk wel een zaklamp nodig voor in de tent, dat combineert mooi met je koplamp. Scheelt weer gewicht én een voorwerp in je tas. Zolang je enigszins in de buurt van de beschaving blijft, hoef je je geen zorgen te maken over de stroomvoorziening. Moderne LED-lampen kunnen erg lang toe met een acculading of een setje penlights.
Geen dynamo?
Wat mij betreft is de fietsdynamo dus achterhaald voor vakantiefietsen. Voor de verlichting heb je het niet nodig, sterker nog, verlichting op een naafdynamo betekent dat je een extra lamp mee moet nemen. Bij de meeste fietsvakanties ben je vaak genoeg in de buurt van een stopcontact om je telefoon en GPS op te laden, dus daar heb je het ook niet voor nodig. Daarbij zijn ze zwaar en lopen ze zwaar.
Je kunt dat gewicht en die extra weerstand natuurlijk voor lief nemen. Maar er is een ernstiger probleem met de naafdynamo, en dat is dat je geen standaard mountainbike-wiel meer hebt. Gaat je voorwiel stuk, moet je hetzij de boel omspaken, hetzij ergens een wiel met een compatible naafdynamo vandaan halen.
Bovendien maak je je stroomvoorziening afhankelijk van je voorwiel; gaat je wiel stuk zit je ook meteen zonder stroom. Twee problemen in plaats van één. Zoals ik bij de uitgangspunten al schreef: Ik wil dat belangrijke functies gescheiden zijn, dat ze elkaar niet nodig hebben.
Vandaar dat ik een naafdynamo niet alleen overbodig, maar ook onverstandig vind. Met oplaadbare verlichting en wellicht een paar kleine powerbanks kom je er ook en zit je niet met afwijkende wielen en ongewenste integratie.
Natuurlijk zijn er fietsreizen waarbij het noodzakelijk is om in je eigen stroom te voorzien. Zo zijn er mensen die een week buiten de bewoonde wereld willen zijn met permanent de GPS aan. Of die wildkamperen willen combineren met zwaar internetten. En er zijn ook mensen die reizen maken waarbij ze een satteliettelefoon nodig hebben. Maar dan nog steeds zou ik eerder naar een zonnepaneel kijken. Want die doet het ook als je fiets stuk is.
Op dit moment is mijn koplamp een Cateye Volt 400. Een krachtige, zeer betrouwbare lamp met verwisselbare accu. Oplaadbaar via USB en dus de lader van een smartphone. Achter gebruik ik een BBB-lampje op oplaadbare AAA-batterijtjes. Ik kan soms weken toe zonder opladen.
Montage
Het monteren van een koplamp vraagt bij een ligfiets enige aandacht. Je wilt de lamp zo ver mogelijk voorop hebben, dan schijnt hij niet op je benen en heb je beter zicht. Op de neuspijp zit echter niet altijd een prettig montagepunt, zeker als deze van carbon is. Er zijn gelukkig handige steuntjes om de lamp aan de derailleursteun te bevestigen. De officiële zoals van Terracycle hebben de neiging om een beetje zwaar en toch duur te zijn, dus ik maak ze altijd zelf van een stukje aluminium hoeklijn. Meer gereedschap dan een boormachine, een ijzerzaag en een bankschroef heb je niet nodig. Ik hoop dat onderstaande foto voor zichzelf spreekt.
Een paar tips:
– Op de plek waar je de hoeklijn wilt gaan buigen (linksboven in de foto) boor je eerst een gat van bijvoorbeeld 5 mm of groter. Vervolgens zaag je naar dat gat toe om het overtollige materiaal weg te halen.
– De zwarte klemmetjes die je hier ziet, zijn van die simpele plastic klemmetjes die je bij talloze fietsaccessoires krijgt, zoals de goedkope LED-lampjes voor je stadsfiets. Meer geld uitgeven is onzin, ze gaan een eeuwigheid mee.
– De overige gaten die je ziet zijn alleen om gewicht te besparen.
Een lamp die je makkelijk van de fiets afhaalt, kan ook makkelijk worden gestolen en moet je dus, elke keer als je afstapt, meenemen. De lamp kan dus beter vast (en een zaklamp is niet nodig want een telefoon die aanstaat geeft genoeg licht).
Geklooi met batterijen die altijd leeg zijn als het net even niet uitkomt is onwenselijk, dus: naafdynamo is ideaal, inderdaad met schakelaar onder het stuur.
Hoi Sake,
ik vind je punten zeer valide – voor een forensenfiets. Op een vakantiefiets wil ik geen grote, dure lamp, maar een klein onopvallend dingetje. Een grote lamp is toch te fel in de tent, terwijl een telefoon weer net te weinig licht geeft en gewoon niet handig is. Bij het licht van een telefoon kan ik niet in het donker naar mijn tent lopen, met m’n Owleye gaat dat prima.
Vergeten er af te halen, tja, dan is je GPS een veel groter probleem. Mijn lamp zit overdag meestal ook niet op de fiets. Lege batterijen heb ik echt geen last van, bij het dagelijkse ritueel hoort ook het even kijken naar wat er opgeladen moet worden, bij de koffiepauze kijken of ik mijn telefoon kan inpluggen is een reflex.
Ik kan me goed voorstellen dat iemand een naafdynamo heeft voor het woon-werkverkeer, en een tweede voorwiel met lichte naaf voor op vakantie.
Beste Walter SON naafdynamo in mijn 2o inch voorwiel. Bak licht van 20 lumen voorop en achter zo’n B&M achterlicht. Beide met stand licht.
Als ik vakantie fiets hangt er een lader aan om een accupack te laden. Daaruit wordt s’ nachts mij telefoon weer gevoed. De weerstand tijdens het fietsen is niet noemenswaardig hoger.
Er bestaan toch inmiddels fietslampen met een sensor die vanzelf aangaan als het donker is? Gewoon op batterijen, geen geklooi met bedrading.
Da’s handig in de mist. 😉 Veel automobilisten denken er ook zo over bij hun auto’s…
Een zonnepaneel heeft niet alleen licht nodig maar vooral zon, en die wil nog wel eens afwezig zijn. En je kan zeggen dat een naafdynamo zwaar loopt, ik vindt dat alleszins meevallen, en laad er nu mijn telefoon mee op en gelijktijdig een accupack (forumslader) waarmee ik later mijn tablet en of GPS weer op kan laden. Natuurlijk weegt dat allemaal, maar eens je er aan gewent bent merk je dat nauwelijks, overigens heb ik ook als het zicht wat minder is graag mijn verlichting aan (er wordt dan niets opgeladen) gewoon om te zorgen dat ik gezien wordt. En die fiets is voor zowel ww als vakantie.
En als het wiel stuk gaat en er wat anders moet komen dan maar even gebruik maken van wat wel te krijgen is, misschien een wiel met een slecht gelagerde as en een batterij lamp. De naaf kan met de post naar huis gestuurd worden, en opladen kan ook met de lader. De eerste vakanties gingen ook met een papieren kaart, dus dat kan nog steeds.