Ligfietsen, ligfietsen, ligfietsen

Voor de omstandigheden die ik in het vorige hoofdstuk genoemd heb, is de ligfiets de beste fiets. En niet zo’n beetje de beste. Het verschil met een traditionele fiets is verpletterend. De grootste voordelen zitten in het uitzicht, comfort en uiteraard de efficiëntie.

Uitzicht

De belangrijkste uit het rijtje vind ik zelf het uitzicht. Je gaat tenslotte op fietsvakantie om mooie dingen te zien, om te genieten van de landschappen waarin je rijdt. Op een traditionele sportfiets moet je moeite doen om je hoofd omhoog te houden en voor je uit te kijken. Ligfietsers noemen die dingen niet voor niks ‘bukfietsen’. Bij tegenwind, regen of vermoeidheid laten bukfietsers al snel het hoofd hangen en vervolgens zien ze niet veel meer dan hun eigen voorwiel. Op een ligfiets lig je als in een luie stoel voor de TV. Je kunt geweldig om je heen kijken, ook bij zwaar weer. Zelf maak ik veel foto’s tijdens het fietsen, dat gaat heel gemakkelijk met één hand aan het stuur en één aan de camera.

Comfort

De ontspannen houding zorgt ook voor een groter comfort. Je nek, rug, polsen en zitvlak worden niet of nauwelijks belast. Op het dagelijkse woonwerkritje is dat misschien niet heel belangrijk, maar als je een maand op je fiets woont, wordt dat heel anders. Het comfort is niet alleen aangenamer voor je lijf, je hebt ook meer aandacht voor de omgeving en je kunt langer doorfietsen.

Efficiëntie

De hogere efficiëntie van de ligfiets zit hoofdzakelijk in de luchtweerstand. Dit is belangrijker dan je zou denken voor een fiets die bij relatief lage snelheden gebruikt wordt. Een vakantiefiets heeft door de bagage namelijk een groot frontaal oppervlak. Bovendien gaat het niet alleen om de snelheid van de fietser, maar ook om de snelheid van de lucht. Met tegenwind wordt ook voor de langzaamste fietser de luchtweerstand allesbepalend.

Ik heb een sterk vermoeden dat er ook nog een fysiologisch effect is dat de ligfiets sneller maakt, maar de harde gegevens daarover zijn beperkt. In het artikel over klimmen ga ik daar verder op in.

Een ligfiets vergroot dus je mogelijkheden als vakantiefietser. De actieradius neemt toe, en door het grotere comfort en betere uitzicht kun je ook meer genieten van die langere reis.

De belangrijkste reden om voor een ligfiets te kiezen. In plaats van je voorwiel zie je dit.

De belangrijkste reden om voor een ligfiets te kiezen. In plaats van je voorwiel zie je dit.

8 reacties op “Ligfietsen, ligfietsen, ligfietsen

  1. Helemaal mee eens! Vanuit je luie stoel genieten van al het moois om je heen en met minimale inspanning ook nog van A naar B gaan.

    • In theorie klopt dat misschien voor lage ligfietsen, maar in de praktijk niet. Is mijn ervaring na 10 jaar op lage en zeer lage ligfietsen rijden. Niet alleen is het moeilijker om je hoofd rechtop te houden op een traditionele fiets, het is ook veel moeilijker om je hoofd opzij te draaien. Bovendien klopt je beeld niet; de horizon zit niet op 1/3 van je beeld, maar op 2/3 of nog hoger.
      De situaties waarbij je tegen de vangrail aankijkt zijn zeldzamer dan je zou verwachten. En dichter bij de grond zie je weer anderen dingen. Die eekhoorn in de berm had ik wel gezien, maar mijn vriendin op haar Koga niet 🙂

  2. Walter, je zegt precies waarom ik zo graag op mijn ligfiets op pad ga! Het landschap trekt voorbij aan mijn fauteuil. Ik heb een Nazca Gaucho, een hoge ligger dus. Beetje zwaar, maar erg comfortabel. Hoewel ik meestal ruimte genoeg heb in mijn banaantassen bind ik mijn slaapmatje en tent daar bovenop. Daar kan ik mijn ellebogen op kwijt en zo heb ik helemaal dat ‘fauteuil-gevoel’. Klimmen gaat goed, lekker ontspannen achterover liggen en soepel blijven trappen. Uiteindelijk kom ik boven, en vaak haal ik anderen onderweg in. En wie ik niet klimmend inhaal, krijg in de afdaling meestal nog wel te pakken…!
    Verder ben ik het helemaal met je eens als je stelt dat de keuze van een ligfiets heel persoonlijk is. Iedere fiets zal altijd een compromis zijn, en het is heel persoonlijk welke zaken iemand dan zwaarder laat wegen. Ik kan heel goed begrijpen waarom jij voor een Fujin bent gegaan, tegelijk ben ik erg blij met mijn Gaucho. Afgelopen weekend stond ik op de Fiets- en Wandelbeurs met mijn ligfiets en op 24 maart sta ik in Bussum. Wie eens wil ervaren hoe het uitzicht is vanaf een ligfiets, mag even proef komen zitten.

  3. Hoi Walter,

    Helemaal mee eens. Leuke site heb je, dat doet mijn ligfietshart weer sneller kloppen en ik krijg weer meer zin in het volgende fietsavontuur.

    Ik ben ooit op een racefiets op vakantie gegaan. Vanwege een aantal nadelen die ik toen ondervond, oa ; fiets mider stabiel met bagage, beperkte hoeveelheid bagage, afgeknelde zenuwen en andere ongemakken, heel vaak naar het asfalt kijken, zeker op de zware stukken, ben ik daarna gaan nadenken wat een betere vakantie fiets zou zijn. Mijn voornaamste wensen waren, comfortabel, snel, goed uitzicht en stabiel met ( veel ) bagage. Toen ben ik op een ligfiets uitgekomen. Aanvankelijk heb ik een 2e hands blueglide speedliner gekocht. Dit bleek een goede vakantie en tourfiets te zijn, hier heb ik mee door Engeland en Nieuw Zeeland en Italie gefietst. Recentelijk heb ik een M5 CHR aangeschaft. Een heel snelle racer en tegelijk ook een heel goede vakantiefiets. Hier ben ik van de zomer mee naar Rome gefietst. Volgend jaar wil ik naar de Noordkaap.
    Ik blijf het raar vinden dat de ligfiets zo zeldzaam is terwijl het volgens mij de lange afstandfiets en vakantiefiets bij uitstek is.

  4. hallo mijn naam is herman, ik heb jaren op een normale racefiets gereden maar vanwege rugkachten ben ik daar mee gestopt, het lijkt mij dat een ligfiets veel beter voor de rug is ik ben 64 jaar en vraag mij af of een ligfiets een oplossing is voor mij.

    • Hallo Herman,

      Je zou bepaald niet de eerste fietser met rugklachten zijn, die enorm geholpen werd door de overstap op een ligfiets. Wellicht is het een idee om komend weekend de Fiets- en Wandelbeurs te bezoeken, en daar op het ligfietsplein je licht op te steken. Er zijn daar enkele dealers en de Ligfietsvereniging aanwezig. Zij kunnen je vragen beantwoorden, en je kunt proefrijden/liggen.

      Succes en fietsze,
      Walter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.