Tassen

Op de ligfiets vervoer je bagage met banaantassen of in een aerodynamische bagagekoffer. Er zijn ook ligfietsen waar je Ortliebs aan kan hangen, maar ik mis het inzicht waarom je dat zou doen. Banaantassen is een zoveel beter systeem dan traditionele fietstassen, dat het an sich al een reden is om voor een ligfiets te gaan.

De Fujin met banaantassen, toptas en Camelbak

De voordelen op een rijtje.

Zwaartepunt. Met banaantassen komt het zwaartepunt van de bagage tussen de wielen en relatief laag te zitten. Erg prettig voor het rijgedrag.

Gewicht. Mijn complete tassenset van iets boven de 70 liter weegt 1850 gram. Voor dat gewicht heb je nog geen set achtertassen van Ortlieb.

Vorm. De langwerpige vorm lijkt aanvankelijk onhandig in vergelijking met vierkante zijtassen, maar in de praktijk is het juist erg handig. Je matje, tent en tentstokken zijn tenslotte ook langwerpig. De rits loopt over de hele lengte en heeft twee runners; daarmee is het gemakkelijk inpakken en gemakkelijk om iets terug te vinden. Je moet het even doorkrijgen, maar dan zul je ontdekken dat deze tassen echt heel handig zijn.

Aerodynamisch. Traditionele tassen zoals van Ortlieb en Vaude hebben de aerodynamiek van een remparachute. Banaantassen hebben een veel betere vorm, en als je ze goed op je fiets hangt kunnen ze heel mooi aansluiten op je lichaam om de luchtweerstand nog verder te verlagen.

Slimme waterdichtheid. Ortliebs zijn dom waterdicht: Er kan geen water naar binnen, maar ook niet naar buiten. Dat gaat goed totdat je er een natte tent of regenjas in stopt. Probeer de boel dan maar weer eens droog te krijgen. Vooral leuk in warmere streken, je pasta komt voorgekookt uit de tas. Banaantassen zijn slim waterdicht. De Cordura buitentas is niet 100% waterdicht, maar dat hoeft ook niet. Daarvoor heb je dry-bags. Alles wat droog is gaat in een dry-bag, je natte zooi gaat ernaast. Zo kun je nat van droog scheiden. Wanneer het niet regent kun je de rits een stukje open zetten zodat het in je tas niet gaat broeien. Als de zon schijnt droogt de boel zelfs enigszins tijdens het fietsen.

Kleine drager. Banaantassen hangen grotendeels aan je stoeltje. Een grote, zware bagagedrager kan achterwege blijven. Laat staan dat je een tweede drager op je voorvork nodig hebt.

Gemakkelijk sjouwen. De banaantassen zijn met brede riemen aan elkaar verbonden. Als je één zo’n riem over je schouders hangt, kun je de tassen dragen terwijl je je handen vrijwel vrij houdt. Het lukt mij zelfs om mijn banaantassen en rugzak met camelbak en al om te hangen, mijn fiets op mijn schouder te dragen en nog steeds één hand vrij te hebben.

Mijn banaantassen zijn van Radical Design, de dry-bags van SeaToSummit. In plaats van dry-bags kun je trouwens ook gewoon stevige plastic zakken gebruiken. Iets minder handig, minder slijtvast en zwaarder. Maar wel lekker goedkoop en overal te krijgen.

Tasafhouders

De banaantassen zijn met drie riemen aan elkaar verbonden, en met deze riemen hangen ze aan het zitje en de bagagedrager. Bij de meeste fietsen is er dan nog een systeem nodig om de tassen vrij van de ketting en het achterwiel te houden. Vaak worden hiervoor beugels aan het zitje gebruikt. Ik ben hier niet zo’n voorstander van. Constructief is het niet zo handig, omdat de beugels alleen aan het uiteinde bevestigd kunnen worden. Het is daarmee als het optillen van een voorhamer aan het uiteinde van de steel. Dit maakt deze oplossing vrij zwaar. Bovendien hangen de tassen vrij laag, wat ongunstig is in bochten en ook tot extra luchtweerstand kan leiden.

Mijn oplossing is lichter, goedkoper en flexibeler, maar hij vereist wel enige aandacht; hij is niet idiot-proof. Aan de buitenkant van de tassen heb ik bevestigingspunten gemaakt voor koordjes die naar de bovenkant van het stoeltje lopen. Daar zitten ze met musketonhaken vast, zodat ik de boel gemakkelijk los en vast kan maken. Door de koordjes op de juiste lengte vast te knopen, kan ik de tassen op de ideale hoogte ophangen.

Toptas

Als toptas gebruik ik geen traditionele toptas, maar een dagrugzakje, de Haglöfs Tight S. Deze keuze maakte ik om verschillende redenen. Ten eerste is het heel praktisch om een rugzakje te hebben. Op vakantie ga ik ook wel eens een stukje wandelen. Bovendien wil ik mijn kostbaarheden op simpele manier meenemen bij een koffiepauze of als ik een supermarkt inloop.

Ten tweede heeft de Fujin SL een vrij hoge bagagedrager. De toptas zit achter je hoofd in plaats van achter je rug. Om het frontaal oppervlak niet te groot te maken, wil je dus een platte, langwerpige tas. De Tight S voldoet hieraan als je hem op zijn rug op de bagagedrager legt. Hij heeft dan zelfs enigszins een druppelvorm.

De tas kun je met de heupriem en zijriempjes aan de bagagedrager vastmaken. Je hoeft hem dus niet eens aan te passen. Met een klein regenhoesje van AGU is hij beschermd tegen regen. Bij elkaar een goedkope en realitief lichte oplossing.

Water

Tenslotte de manier om water te vervoeren. Ik doe dit met een Camelbak. Dit is waar de meeste ligfietsers voor kiezen. Het is heel handig, bovendien kun je op een ligfiets niet zo goed bidons kwijt wanneer je banaantassen gebruikt. Mijn Camelbak zit met een riempje aan de bagagedrager en aan de achtervork. Ik snoer de riempjes zo vast dat de zak echt op de achtervork staat, en nauwelijks aan de bagagedrager hangt. Hiermee ontlast ik de drager. Het mondstuk zit met een skipashouder aan het stuur vast. Zo kan ik er gemakkelijk uit drinken en slingert het slangetje niet rond.

3 reacties op “Tassen

  1. Dat verhaal over die waterdichte tassen rammelt aan alle kanten. Wie stopt er nu natte spullen of een natte tent in een waterdichte tas. Volgens mij heb jij iets tegen Ortliebtassen (zondermeer de beste fietstassen). Ik heb in mijn lange fietsvakantieleven vele merken versleten, maar geen enkel merk kon tippen aan de Ortliebs, ook jouw geliefde banaantassen niet.
    Overigens verder leuke informatie over fietsvakantietochten.

  2. Ik gebruik de banaantassen van Ortlieb met bidonhouder met zeer goed resultaat, de kwaliteit van Ortlieb, de vorm van banaantassen en de klep ipv. de rolsluiting (niet luchtdicht). Zeer stevig (vb bij een val,…) en ook groter dan traditionele Ortliebtassen, in combinatie met een toptas-rugzak (ook waterdicht en met rits) van Ortlieb.

    • Ik hoor verhalen dat de Ortlieb banaantassen veel meer op de bagagedrager steunen dan de tassen van Radical, omdat het zwaartepunt veel verder naar achteren zit. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.