Chamsin met banaantassen en toptas

Op de ligfiets vervoer je bagage met speciale langwerpige zijtassen, de zogeheten banaantassen. Een andere mogelijkheid is een aerodynamische bagagekoffer achter de stoel. Er zijn ook ligfietsen waar je gewone fietstassen zoals van Ortlieb of Vaude aan kan hangen, maar ik mis het inzicht waarom je dat zou doen. Banaantassen is een zoveel beter systeem dan traditionele fietstassen, dat het an sich al een reden is om voor een ligfiets te gaan.

De voordelen op een rijtje.

Zwaartepunt. Met banaantassen komt het zwaartepunt van de bagage tussen de wielen en dicht bij je eigen zwaartepunt te liggen. Erg prettig voor het rijgedrag.

Vorm. De langwerpige vorm lijkt aanvankelijk onhandig in vergelijking met vierkante zijtassen, maar in de praktijk is het juist erg handig. Je matje, tent en tentstokken zijn tenslotte ook langwerpig. De rits loopt over de hele lengte en heeft twee runners; daarmee is het gemakkelijk inpakken en gemakkelijk om iets terug te vinden. Je moet het even doorkrijgen, maar dan zul je ontdekken dat deze tassen echt heel handig zijn.

Bodemvrijheid. Zeker op een hogere fiets als de Chamsin, kunnen banaantassen ver boven de grond hangen. Flink hoger nog dan de assen van je wielen. Daarbij zit het crankstel en daarmee je voeten ook zo hoog. Dat betekent dat je een enorme bodemvrijheid hebt. Een zegen wanneer je over geitenpaadjes tussen struikgewas of in heel diepe trekkersporen fietst.

Slimme waterdichtheid. Ortliebs en Vaude’s zijn dom waterdicht: Er kan geen water naar binnen, maar ook niet naar buiten. Dat gaat goed totdat je er een natte tent of regenjas in stopt. Probeer de boel dan maar weer eens droog te krijgen. Vooral leuk in warmere streken, je pasta komt voorgekookt uit de tas.

Banaantassen zijn slim waterdicht. De Cordura buitentas is niet 100% waterdicht, maar dat hoeft ook niet. Daarvoor heb je dry-bags. Alles wat droog moet blijven, gaat in een dry-bag. Je natte zooi gaat ernaast. Zo kun je nat van droog scheiden. Wanneer het niet regent kun je de rits een stukje open zetten zodat het in je tas niet gaat broeien. Als de zon schijnt droogt de boel zelfs enigszins tijdens het fietsen.

Gemakkelijk sjouwen. De banaantassen zijn met brede riemen aan elkaar verbonden. Als je één zo’n riem over je schouders hangt, kun je de tassen dragen terwijl je je handen vrijwel vrij houdt. Het lukt mij zelfs om mijn banaantassen en toptas met camelbak en al om te hangen, mijn fiets op mijn schouder te dragen en nog steeds één hand vrij te hebben.

Kleine of zelfs geen bagagedrager. Banaantassen hangen grotendeels aan je stoeltje. Een grote, zware bagagedrager kan achterwege blijven. Laat staan dat je een tweede drager op je voorvork nodig hebt.

Gewicht. Mijn complete tassenset van iets boven de 70 liter weegt 1850 gram. Voor dat gewicht heb je nog geen set achtertassen van Ortlieb.

Aerodynamisch. Traditionele tassen zoals van Ortlieb en Vaude hebben de aerodynamiek van een remparachute. Banaantassen hebben een veel betere vorm, en als je ze goed op je fiets hangt kunnen ze heel mooi aansluiten op je lichaam om de luchtweerstand nog verder te verlagen.

Mijn banaantassen zijn van Radical Design, de dry-bags van SeaToSummit. In plaats van dry-bags kun je trouwens ook gewoon stevige plastic zakken gebruiken. Iets minder handig, minder slijtvast en zwaarder. Maar wel lekker goedkoop en overal te krijgen.

Tasafhouders

De banaantassen zijn met drie riemen aan elkaar verbonden, en met deze riemen hangen ze aan het zitje. Bij sommige fietsen hangt de achterste op de bagagedrager. Bij de meeste fietsen is er dan nog een systeem nodig om de tassen vrij van de ketting en het achterwiel te houden. Vaak worden hiervoor beugels aan het zitje gebruikt. Ik ben hier niet zo’n voorstander van. Constructief is het niet zo handig, omdat de beugels alleen aan het uiteinde bevestigd kunnen worden. Het is daarmee als het optillen van een voorhamer aan het uiteinde van de steel. Dit maakt deze oplossing vrij zwaar. Bovendien hangen de tassen vrij laag, wat ongunstig is in bochten en ook tot extra luchtweerstand kan leiden.

Mijn oplossing is lichter, goedkoper en flexibeler, maar hij vereist wel enige aandacht; hij is niet idiot-proof. Aan de buitenkant van de tassen heb ik bevestigingspunten gemaakt voor koordjes die naar de bovenkant van het stoeltje lopen. Daar zitten ze met musketonhaken vast, zodat ik de boel gemakkelijk los en vast kan maken. Door de koordjes op de juiste lengte vast te knopen, kan ik de tassen op de ideale hoogte ophangen. Het is wel van belang om de lengte te checken als je tassen een keer minder vol zitten dan normaal.

Op deze foto is het afhoudsysteem zichtbaar. De rode karabijnhaken verbinden de koordjes aan de tassen met de koordjes aan de top van de stoel. Merk op hoe hoog de tassen boven de grond hangen, en hoe netjes de bovenkant aansluit op de stoel.

Toptas

De meeste ligfietsers vinden het prettig om nog een derde, kleinere tas te gebruiken. Hierin gaan de zaken waar je onderweg snel bij wilt kunnen, zoals je eten, portemonnai, camera, telefoon etc. Deze tas gebruik je ook op een dagtocht en wanneer je ’s avonds of op de rustdag ergens heen wilt om wat spullen mee te nemen. Een handtasje als het ware. Dit is de toptas.

Als toptas heb ik een Solo Aero van Radical Design. Deze tas heeft geen bagagedrager nodig; hij schuift gewoon over de top van het stoeltje. In combinatie met het hierboven beschreven tasafhoudsysteem, heb ik dus helemaal geen bagagedrager nodig. Dat scheelt flink in gewicht, en in geld. Ik heb er een felgekleurd regenhoesje bij voor als het heel slecht weer is. Maakt de fiets ook zichtbaarder in die omstandigheden. De tas heeft een schouderriem en een bidonhouder. In die laatste past een smal pak vruchtensap of een niet al te grote PET-fles.

Op de FujinSL had ik wel een kleine bagagedrager. Als toptas gebruikte ik een kleine rugzak die plat op de bagagedrager lag. Deze maakte ik met de heupriem en zijriempjes aan de bagagedrager vast.

Water

Tenslotte de manier om water te vervoeren. Ik doe dit met een Camelbak. Dit is waar de meeste ligfietsers voor kiezen. Het is heel handig, bovendien kun je op een ligfiets niet zo goed bidons kwijt wanneer je banaantassen gebruikt. Mijn Camelbak hangt met een riempje aan een bevestigingspunt op de stoel. De onderkant zit met een andere riem aan de banaantas of het frame vast tegen het slingeren. Het mondstuk zit met een skipashouder aan het stuur of de banaantas vast. Zo kan ik er gemakkelijk uit drinken en slingert het slangetje niet rond, zie bovenstaande foto.