En dan het resultaat. Een praktische, comfortabele, aerodynamische fiets van 11,7 kg, inclusief verlichting, pedalen, ventisitmatje, 35 mm banden, spatborden, spiegel, bagagedrager, de hele reutemeteut. 11,7 kg! En licht dat hij loopt met die mooie bandjes en hoogwaardige aandrijflijn. De fiets is donkergroen gepoedercoat, wat ik wel een stemmige kleur vind voor een fiets die grote reizen door fraaie landschappen maakt.
Wat een mooie site, Walter. Ik had al wel eens eerder delen van de info gelezen in ligfiets&, of op ligfietsplaza of forum, maar zo bij elkaar is het een waar handboek voor de licht reizende (lig-)fietser geworden.
Ik heb het zo’n beetje integraal doorgenomen, want ik ben me een aan het orienteren voor mijn volgende fiets. En na mijn “rainbow lyra” ( geweldige reisfiets, onverwoestbaar, maar zwaar, dus meer voor de echt verre reizen) en mijn huidige M5 shockproof 2×20′ ( heerlijke forenzenfiets, maar vooral het achterwiel zou ik groter willen…. En ook niet de lichtste) komen mijn wensen verdacht veel overeen met jouw filosofie. Dus de info is heel bruikbaar, dank daarvoor.
Nog een concrete vraag: wat is ongeveer het gewicht van de bagage die je op je noordkaapreizen hebt meegenomen?
Hoi Mark,
Schandalig dat het zo lang duurde voor ik antwoordde. Ik heb m’n site een beetje verwaarloosd.
Goed.
Mijn bagage was in totaal 17 tot 18 kg, inclusief de tassen en de kleding die ik aanheb tijdens het fietsen, exclusief eten en drinken.
Waar ik nu op uit ga komen, weet ik nog niet precies. Ik heb flink gewicht gewonnen met de overstap op GPS, maar mijn nieuwe camera is weer 300 gram zwaarder. In kleding is er her en der iets afgegaan en bijgekomen. Ik hoop op 16 kg totaal uit te komen deze zomer.
Dank voor je antwoord. Ook na 3 weken nog heel welkom, hoor 🙂