Dit is mijn Chamsin. Geheel custom afgemonteerd, meer nog dan de FujinSL. Hij ziet er wat gelikter uit door de witte wielen in het zwarte frame. Vraagt wel iets meer schoonmaken en wellicht wat meer voorzichtigheid, het is wel overduidelijk dat dit een heel prijzige fiets is.

DSC00464_v3

Wat opvalt is dat de fiets bagagedragerloos is. De toptas is een Solo Aero van Radical Design, die geen bagagedrager nodig heeft. De banaantassen hangen geheel aan het zitje. In de top van het zitje zitten twee gaten, verstevigd met een aluminium stripje van 2 bij 5 centimeter. Hieraan zitten twee koordjes waarmee de tassen omhoog gehouden worden, net als bij de Noordkaapfujin.

De Chamsin zit van nature wat rechterop dan de FujinSL, en dat is iets waar ik geen voorstander van ben. Ik heb daarom de stoel bij het onderste bevestigingspunt wat hoger gezet met behulp van een vulstukje. Verder heb ik met stukjes van een oude Ventisit het matje aangepast waardoor ik nog iets verder achterover zit. Mijn voeten dreigden hierdoor wat laag te komen ten opzicht van mijn bovenlijf, dit heb ik gecompenseerd door de schoenplaatjes wat meer naar het midden van de zool te schuiven. Alles bij elkaar maakt dit de fiets comfortabeler en sneller.

De specificaties van deze fiets:

  • Wielen:
    • DT Swiss 240S naven;
    • DT Swiss Aerolite spaken, 32 stuks;
    • Ryde Trace XC 21 velgen;
    • Schwalbe Durano 35-559 banden.
  • Aandrijving:
    • Rotor 3D+ tripel crankstel;
    • 55 tands/39 tands ovaal/30 tands;
    • Time ATAC XC12 pedalen;
    • Microshift voorderailleur;
    • SRAM X.0 type 2 Long Cage achterderailleur;
    • SRAM DoubleTap shifters;
    • Marchisio 11-12-13-15-18-21-24-26-28-30 cassette;
    • KMC X10SL-gold ketting;
    • Challenge SL kettingrollen;
    • Jagwire Mountain Elite schakelkabels.
  • Remmen: Avid BB7 met kabels van Jagwire en superlichte remgrepen van KCNC.
  • Vering: Alleen achterwiel, Suntour luchtveer met instelbare demping.
  • Stuur: smal, vast SL-stuur.
  • Carbon neuspijp, stoel en spatborden.

De meeste zaken heb ik besproken in de voorgaande paragrafen. Alleen bij de carbon spatborden wil ik nog een opmerking toevoegen. Hier heb ik niet voor carbon gekozen vanwege het gewicht, het zou me zelfs niet verbazen als ze iets zwaarder zijn dan de gewone kunststof exemplaren van SKS. Waar het mij om gaat, is dat ze sterker zijn. Heel veel sterker. Van de SKS valt nog wel eens spontaan een stuk af. Op een carbon spatbord van M5 ben ik wel eens in volle vaart geland, toen het voorwiel van de Fujin er uit schoot door een falende snelspanner. Ik hoefde alleen maar het ophangbeugeltje terug te lijmen, verder was het ding onbeschadigd.