Dit is het jaar waarvan ik moet accepteren dat het nog geen schim zal zijn van wat ik er van hoopte. Niet op elk vlak, er zijn zaken die beter lopen dan ooit. Maar fietsen, schrijven en werk gaan alleen op een heel laag pitje. Een reis die ik onder andere omstandigheden als een tussendoortje zou beschouwen, zit er nu domweg niet in.
Maar ik ben onderweg.
Geen retourtje Rome dus. Geen Scandinavië. Geen revanche voor vorig jaar. Het moest iets simpels worden, dat weinig voorbereiding zou vragen. En rustgevend. Geen vast doel. Geen afspraken onderweg die druk op de voortgang zouden zetten. En niet te lang, ik zit in de fase waarin ik mijn nieuwe lief nog niet zo lang kan missen.
Ik heb gekozen voor een pelgrimsroute naar Frankrijk. Hij heet ‘Langs oude wegen’ en loopt van Maastricht naar de omgeving van Lourdes.
Ik ga niet naar Lourdes. Ik ben niet gek.
Vanochtend, kort na elven, vertrok ik vanuit Voorburg richting Maastricht. Daartoe had ik een natuurroute laten genereren door de planner van de fietsersbond. Ik had er verder niet naar omgekeken, gewoon op de GPS geladen en rijden maar.
Dat is dus iets dat ik echt anders doe nu. Geen perfectionistische voorbereiding, geen getweak, geen eindeloze checks. Ik heb zelfs maar één gaatje geboord, en dat was om water uit het stoeltje van mijn fiets te laten lopen. Verder heb ik alleen ingepakt.
De planner van de fietsersbond houdt er geen rekening mee dat ik niet enorm geïnteresseerd ben in de plantsoenen van Voorburg en Leidschendam. Groen is groen, als u natuur wilt krijgt u natuur. Het eerste deel van de route was daardoor nogal omslachtig. Maar toen zat ik ook midden tussen de weilanden bij Zoetermeer.
Het duurde best lang voordat ik los begon te komen van de Randstad. Een handiger strategie zou zijn geweest om het eerste deel langs vertrouwde routes te rijden. Maar ach.
Voorbij de Hollandse IJssel begon ik de route echt te waarderen. Ik kwam hier over fietspaden en smalle weggetjes die ik zelf nooit zou hebben uitgezocht, maar die heel bijzonder waren. Veel water, hagen, stukjes bos. Soms reed ik er een paar kilometer voor om, maar die moeite werd altijd beloond. En dat bleef de rest van de dag zo.
Wat me opvalt, is dat mijn tempo lang niet slecht is. Ik rij op het vlakke, meestal op asfalt. Toch lijkt mijn gemiddelde niet echt lager dan wat ik vroeger op de FujinSL deed. Ik weet dat een beetje tegenwind het feestje danig zou verstoren, maar de Chamsin lijkt toch sneller te zijn dan ik verwachtte.
Aan het eind van de dag kom ik in de buurt van de Loonse en Drunense duinen. Een mooie omgeving om mijn kamp op te slaan. Jammer alleen dat ik zonder contant geld zit. Dat wil ik eerst gefikst hebben. Pas in Oisterwijk vind ik een pinmachine, en dan ben ik ook zo moe dat ik de eerste de beste camping neem. Een grote camping vol caravans en met een snackbar, maar er is plek en de buren blijken heel aardig. Ik ben de enige fietser.
Na het eten kijk ik nog eens op mijn GPS en zie dat ik 150 km gefietst heb. In een middag en een klein stukje ochtend. Dat is best veel. In feite zit ik op het tempo van tweehonderd per dag. Ik geloof echt niet dat ik een dergelijk tempo lang vol kan houden in mijn huidige toestand. Maar ik ken mezelf. Zet mij op een fiets en de machine gaat aan. Ik zal er echt op moeten letten dat ik mezelf niet binnen een paar dagen stuk rij.
Oisterwijk is trouwens een vreselijk kakdorp. Je mist er niks aan.
Wat fijn om die rode schoen weer onderin de foto’s te zien.
Geniet.
Groets, Wim
Hallo Walter,
Wat betreft je angst voor tegenwind op een hoge racer, naar mijn idee valt dat reuze mee. Reed vroeger op lage fietsen met 20 Inch wielen (Flevobike twenty twenty en M5 shockproof 20 inch 451) en nu M 5 shockproof 26 inch en merkte eigenlijk geen groot verschil bij deze geleidelijke stijging in fietshoogte. Wat mij wel verbaasde waren de Q rings. Kocht een paar tweedehandsjes en dat maakt een wereld van verschil , juist met tegenwind en bergop. Nu was ik wel een stoemper en heb dus ook kortere cranks om de knieën te ontlasten. Samen is dit voor mij de ideale oplossing, voor het eerst in jaren van alle problemen af en zeker 10% sneller. Met minder moeite en met minder inspanning. Jij pleitte altijd al voor souplesse en misschien is het verschil dan minder spectaculair, maar zeker tegen de wind in zal het , mijns inziens zeker compenseren voor de hogere wielen. Veel succes op je reis en hoewel ik weet dat jij de M 5 niet vind sturen ben ik er zeer gelukkig mee, hoewel ik ook wel benieuwd ben naar je ervaringen met de Chamsin
Groet Jos
Hallo Jos,
Mijn indruk is dat het hoogteverschil wel degelijk merkbaar is. In situaties met veel wind is de Chamin duidelijk langzamer dan de FujinSL, en ik voel ook meer wind in mijn gezicht. Maar wat natuurlijk minstens zo’n grote rol speelt, is de zithoek. Die is bij de huidige Chamsin minder goed dan bij de FujinSL, maar in jouw geval is het denk ik andersom: de M5 zal een betere zithoek hebben dan de Flevobike.
Hans heeft overigens plannen om de zithoek van de Chamsin te verbeteren. Ook komen er lichtere, ongeveerde frames. Waarschijnlijk zal er ergens volgend jaar een frame in mijn fiets geplaatst worden.
Het ovale middenblad is inderdaad een zegen bij het klimmen. Ik rij wel met de gewone 170 mm cranks. Dat ik nu meestal genoeg heb aan het 30 tands kransje bij gebruik van het ovale middenblad, is veelzeggend.
Hoi Walter,
Leuk om weer wat van je te lezen! Mooie foto’s ook, het Hollandsche landschap kan heel mooi zijn.
Fijn om te lezen dat je nieuwe strategieen probeert om meer los te laten. Dat is niet makkelijk. En moedig dat je daar publiekelijk over schrijft!
Wat betreft langzamer fietsen, op momenten dat ik wel wil fietsen maar een hersteldag heb, een lange afstand moet fietsen, probeer ik bewust mijn hartslag wat lager te houden dan gebruikelijk of als ik mijn hartslagmeter niet om heb, structureel een versnelling lager te fietsen dan ik van nature zou doen. Dat doe jij vast ook. Maar, het werkt vooral als ik niet gefrustreerd raak als ik merk dat ik te hard rij. Meestal lukt het dan wel om een grijns op mijn smoel te zetten, en dan weer wat in te houden. Dat geeft mij een gevoel van, “je weet dat je hard kan, mag je best trots op zijn, maar nu gaan we ff wat langzamer. Andere keer weer.” Als ik toch gefrustreerd raak, helpt het om alsnog die grijns op mijn smoel te zetten.
Veel plezier met je vakantie,
Boi