Een reactie van JeroenE:
“Goed stukje op athlog. Mijn enige kritiek is dat je stelt dat creationisten zich bepaalde dingen niet voor kunnen stellen (dat bewust ontwerp misschien niet de beste methode is) op grond van argumenten die een creationist op voorhand zou verwerpen (dat de mens nietig is in het heelal bijvoorbeeld). Het is een beetje alsof je zegt: “Atheisten zijn te dom om door te hebben dat God ook hen lief heeft, terwijl het toch zo duidelijk is dat hij van *iedereen* houdt”.
De truc is iemand te laten zien dat zijn god niet kan bestaan op grond van de premissen die hij/zij *wel* onderschrijft.”

Jeroen, dank. Ik ben het er mee eens dat het met mijn verhaaltje niet zomaar gaat lukken om een creationist te overtuigen. Daar is heel wat zwaarder geschut voor nodig. Dat is ook niet echt mijn ambitie, ik ga er vanuit dat een echte creationist mijn website niet durft te bezoeken uit angst in de verzoeking van de satan te komen 😉

Waar ik alleen bang voor ben, is dat het erg moeilijk is om een creationist te overtuigen op basis van zijn eigen premissen. In die premissen zit namelijk het grootste probleem! Creationisten geloven écht dat natuurlijke selectie hetzelfde is als toeval. Ze geloven écht dat C14-dateringen ontkracht worden door de dateringen van de bijbel. Ze geloven écht dat alleen ontwerp complexe structuren voort kan brengen.

Ik denk dus wel degelijk dat het zin heeft om duidelijk te maken hoe dubieus hun premissen zijn. En ik denk dat je de laatstgenoemde premisse bij sommigen aan het wankelen kan krijgen met die eindeloze lijst van complexe structuren die overduidelijk ontstaan door blinde en levenloze krachten: een meanderende rivier, ribbels in het zand, sneeuwkristallen, turbulentie, weerpatronen, stormen op Jupiter, enzovoorts. De hele chaostheorie. Bij mij heeft het gewerkt, en ik had er niet eens een atheïst voor nodig om het uit te leggen. Toen ik James Gleick las, voelde ik het fundament onder het creationisme verpulveren.

De meeste creationisten zijn trouwens wel degelijk van mening dat de mens nietig is in het heelal. Alleen hun alter-ego beschouwen ze daarentegen als een almachtig opperwezen…